NUO TAUTINIO IR DVASINIO PAKILIMO XIX a. PABAIGOJE IKI NEPRIKLAUSOMYBĖS SUSIKŪRIMO XX a. PRADŽIOJE
2018 8 lapkričio
© Antanas Pivoras, 2005
Panaikinus baudžiavą, ekonominis gyvenimas gerėjo ir Alantos krašte, nors lietuviško žodžio draudimo metais tautinis engimas sustiprėjo. Vis dėlto netrukus ėmė ryškėti tautinio bei kultūrinio pakilimo ženklai. Priešindamiesi rusinimo politikai, alantiškiai lietuviško rašto ėmė mokyti namuose, kūrėsi daraktorinės mokyklos, atsirado lietuviškų knygelių platintojų – knygnešių. Rusiškoje mokykloje vaikai irgi sėmėsi raštingumo pradmenų, mokymosi vertės supratimo.
XX a. pradžioje su Alantos vardu sietinos daugelio įžymių kultūros veikėjų biografijos. Kultūrinė veikla išplinta ir įgyja pastovų pobūdį. Pastačius naują Alantos bažnyčią, dvasinis alantiškių pasaulis žymiai praturtėjo
Remiantis dokumentais, prisiminimais, šiuos reiškinius norėtųsi atskleisti plačiau.
DANGIŠKOJI ALANTOS GULBĖ
Kuriuo keliu bevažiuotum, kuriuo taku į Alantą eitum, jau iš tolo akyse nušvinta bažnyčios bokštai. Šis vaizdas širdyje palieka neišdildomą įspūdį, sukelia daug dvasingų minčių ir jausmų, gražiausių palyginimų su žmogaus ar gamtos sukurtais šedevrais. Tam epitetai „baltoji, dangiškoji gulbė” irgi tinka.
Buvo sakoma, kad iš bažnyčios bokšto net devynios bažnyčios matosi, o giedriom vasaros dienom galėjai net Vilniaus bonias įžvelgti.
Nors ir gaila architektūros paminklo – senosios bažnyčios, kuri statant naująją buvo nuversta, – geresnės vietos jai nesurasi: kalva, išsišovusi virš namų stogų ir miškų, dar labiau sustiprina bažnyčios aukščio įspūdį.
Apie naujosios bažnyčios statybą, jos vaidmenį daugiausia medžiagos surinko ir papasakojo kun. Kazimeras Girnius mašinėle spausdintoje knygoje „Mano miela Aluntos parapija” (1983 m.) ir leidinyje „Alunta” (1995 m.). Naudodamiesi šiomis knygelėmis,
pateikiame pasakojimą apie Alantos bažnyčios statybą ir pirmuosius veiklos žingsnius.
Statyti naują bažnyčią pasiūlė vysk. Gasparas Felicijonas Cirtautas, vizituodamas Alantos parapiją 1898 m. Jo nuomone, bažnyčia esanti dar tvirta, bet parapijai per maža. Parapijiečiams vyskupo žodis daug reiškė.
Lemiamą žodį tarė patys parapijiečiai. Dauguma palaikė naujos bažnyčios statybą, dalis nenorėjo išlaidų, o kai kurie Antakščių gyventojai pareiškė norą priklausyti Skiemonių parapijai, nors ši dvigubai toliau. Iš pradžių naujos bažnyčios statybai prieštaravo ir dvarininkas Pac-Pomarnackis, bet pamatęs, kad reikalai eina sklandžiai, nusileido: davė miško ir sutikimą naudotis plytine, kuriai tiekė ir kurą.
Statyti bažnyčią 1902 m. vyskupas į Alantą atsiunčia kleboną Domininką Vainauską, kuris tuoj pat imasi darbo.
Domininkas Vainauskas (1859 -1923) gimė Joniškio valsčiuje, kunigavo Šiluvoje, Viduklėje, Žaiginyje. Į Alantą paskirtas 1902 m. vasario 21 d. Klebonas buvo vidutinio ūgio, neišvaizdus. Turėdavo smuiką, pagriežda-vo, mėgo taisyti laikrodžius. Iškalbos neturėjo, bet ūkio darbais labai rūpinosi, išlaikė 30 ha ūkį, sutelkė parapijiečius bažnyčios statybai, jai vadovavo. Palaidotas šventoriuje.
Bažnyčios projektui paruošti dar 1902 m. pasitelkiamas švedų kilmės Liepojos architektas Strandmanas, pasirašęs Kuencelio vardu.
Bažnyčia suprojektuota kryžiaus formos su apvalia apsida (galu prie altoriaus), 44 x 21 m dydžio, mūrinė, mišraus, romantiško stiliaus su dviem plačiais bokštais (7 x 7 m), trimis navomis. Nuo bokšto kryžiaus iki žemės – 51 m. Sienų aukštis – 12,5 m. Plotis su koplyčiomis – 34 m.
1904 m. liepos 26 d. parapijiečiai aplink senąją bažnyčią pradėjo kasti pamatus naujajai. 1906 kovo 13 d. senoji bažnyčia buvo nugriauta. Nuo tada 3,5 metų pamaldos vykdavo kelių kambarių špitolėje, kurioje, žinoma, žmonės netilpdavę.
Plytas bažnyčios statybai gamino dvi parapijinės ir viena Pac-Pomarnackio plytinė.
Rangovui – Jonui Miliutavičiui iš Kreslaujos (Latvija) – už senosios bažnyčios sugriovimą, mūro darbus, ir stogą sumokėta 14850 aukso rublių.
Tokiai didelei statybai ir plytų degimui reikėjo daug miško medžiagos. Taigi buvo nupirkta 2 ha miško iš Skritakalnio vienkiemio ir 10 ha iš Adomo Kuktos. Vėliau miško medžiaga prisidėjo ir dvarininkas Pac-Pomarnackis.
1909 m. lapkričio 29 d. pradėta laikyti pamaldas naujoje bažnyčioje. Iki darbų galo buvo dar toli, bet melstis jau galima: stogas uždėtas, presbiterija ištinkuota, laikinai pastatytas senosios bažnyčios altorius, sudėtos grindys.
Iki 1912 m. įsigijami varpai, bažnyčia tinkuojama iš lauko ir iš vidaus, užbaigiama bokštų statyba.
Petras Sabaliauskas iš Juotiškių km įtaiso didįjį 2132 svarų varpą, kainavusį 1057 aukso rublius. Jam duotas Šv. Petro vardas. Varpas papuoštas vynuogių ir vijoklių raižiniais, Šv. Petro reljefiniu atvaizdu.
Kitą varpą, svėrusį 1010 svarų, paaukoja Jonas Mačionis iš Krivičių vienkiemio. Jis paskirtas Šv. Marijos Nekaltai Pradėtosios garbei. Varpo kaina – 640 aukso rublių.
Trečią 550 svarų varpą padovanojo Kazimieras Žigelis ir Ignacas Karvelis. Apie varpų išlikimą savo atsiminimuose rašo vargonininkas Jonas Vžesniauskas-Viržonis:
„Prieš užeinant vokiečiams buvo įsakyta nuimti varpus išvežimui. Į Aluntą pagal nurodymą buvo atgabenti ir kitų bažnyčių varpai. Atėjo pas tėvelį (zakristijoną) maršalka Antanas Jakučionis ir sako: reikia ką nors daryti, kad naujus varpus paslėpus. Pažiūrėjo, kad bažnyčios svirnely yra 3 seni varpai ir nutarė naujuosius, kurie buvo nuimti ir gulėjo čia pat šventoriuje, užkasti – didesnį į vieną duobę, o kitus į kitą. Jų vieton išvoliojom 3 senus nedidelius. Už poros dienų išvežė tuos visus varpus, o vienas varpas, Traupio, kažkaip pasiliko. O jau artinas vokiečiai, Įvertėm į ratukus ir paslėpėm kapinėse. Vokiečiai tardė tėvelį dėl varpų, bet nieko neišgavo. Kuomet pasibaigė karas, tuomet sujudo ir iškėlė. Kaip tik klebonas atvažiuoja iš Skiemonių atlaidų, mes tuoj užlipom ir pradėjom skambinti. Koks buvo džiaugsmas, kad taip gražiai suskambo visi trys varpai. Ir dabar malonu jų klausytis nuvažiavus į Aluntą”.
Naujuosius vargonus bažnyčiai statė garsi Gebelio firma. Darbas pradėtas 1912 m. gruodžio mėnesį ir padarytas maždaug per 3 mėnesius. Vargonai yra iš dviejų manualų, turi 24 registrus.
Karo audroms nurimus, 1921 m. spalio 8 d. į Aluntą atvyksta vyskupas Pranciškus Karys (Karevičius) ir rytojaus dieną bažnyčią konsekruoja, suteikdamas jai Šv. Jokūbo vardą (taip pat vadinosi ir senoji bažnyčia).
Į didžiojo altoriaus mensą įmūrijamos šventųjų kankinių Kasto ir Adatikto relikvijos.
1923 m. klebonas Domininkas Vainauskas miršta. Į Alantą atkeliamas klebonas Rudminas, kuris su nauja energija tęsia darbus. 1923-1925 m. įdedamos grindys presbiterijoje, zakristijoje ir visoje bažnyčioje. 1923 m. padaromas ir Dievo stalas. 1927 m. remontuojamas stogas. 1928 m. sudaroma sutartis su meistru Vincu Jakševičiumi. Už 16 000 litų meistras sutinka padaryti 3 cementinius altorius ir sakyklą.
Didysis altorius turi 3 laiptus. Priešais mensą yra kryžius, o iš abiejų pusių – 4 kolonėlės- Altoriaus centre – bažnyčios patrono apaštalo šv. Jokūbo statula (2,05 cm aukščio). Viršutinėje nišoje – Marijos ir Kūdikėlio statula (dabar ji stovi šventoriuje tarp kunigų kapų, o jos vietoj iš kito altoriaus įkelta šv. Kazimiero statula). Altoriaus pakraščiuose yra kolonos, o tarp jų – 1,15 m aukščio šv. apaštalų Petro ir Povilo statulos. Altoriaus viršus užsibaigia kryžiumi su ornamentais, šalia kurio yra du angelai su smilkytuvais.
Abu šoniniai altoriai yra dviejų aukštų ir užsibaigia gotikai būdingais smailiais bokšteliais. Žemutinėje dalyje yra po tris nišas, atskirtas kolonėlėmis, o viršuje – po vieną nišą.
Vyrų pusės altoriuje buvo 1,85 m aukščio Švč. Jėzaus Širdies statula, šonuose – šv. Jurgio ir šv. Aloyzo statulos, viršuje — šv. Antano statula.
Moterų pusėje altoriaus centre yra dailininko Steponavičiaus padaryta Švč. Mergelės Marijos statula. (Anksčiau čia stovėjusią 1,85 m aukščio šv. Kazimiero statulą klebonas Grigaliūnas nukėlė į Didįjį altorių — virš šv. Jokūbo). Iš altoriaus šonų buvo šv. Juozapo ir šv. Pran-
ciškaus statulos, o viršuje – šv. Klaros statula. Kadangi šios statulos buvo nemeniškos, klebonas Grigaliūnas parūpino naujas, tačiau Šv. Klarą pakeitė šv. Teresėlė.
Šalia altoriaus ant sienų kabo 3,1 m aukščio ir 2,2 m pločio paveikslas, vaizduojantis Jėzų ant kryžiaus. Tai gana vykusi Rubenso paveikslo kopija, kurią 1851 m. nupiešė dailininkas Feliksas Šurmulevičius. Per Pirmąjį pasaulinį karą, pabėgus ponui, paveikslas liko Aluntos dvare. Iš ten, jau gerokai nukentėjęs, buvo atgabentas į bažnyčią. Kurį laiką jis buvo tarp senienų. Vėliau klebonas Šimašius jį pakabino bažnyčioje, o klebonas Grigaliūnas pasirūpino jo restauravimu.
Vyrų pusėje gražiuose paauksuotuose rėmuose kabo Aušros Vartų Marijos paveikslas (2,35 m aukščio ir 1,55 m pločio). Jis nupirktas Vilniuje 1916 m.
„Kultūros paminklų enciklopedijos” (1996) teigimu, Alantos bažnyčioje yra 7 dailės paminklai. Tai 6 arnotai iš XVIII ir XIX amžių ir skulptūra „Nukryžiuotasis”.
„Nukryžiuotasis” yra krucifikso XIX a. skulptūra (medis, polichromija, h 62 cm). Pritvirtinta prie paprastų formų kryžiaus. Figūros kompozicija frontali, statiška, beveik simetriška. Nukryžiuotasis pasižymi liaudies skulptūrai būdinga kūno transformacija (pailgintas liemuo, trumpokos galūnės, didelės plaštakos), lineariška ir dekoratyvia formų modeliuote, savita ramybės būsena. Figūra dažyta balsvai, žaliai, rudai. Skulptūra buvo Paąžuolių kaimo koplyčioje. 1965 atkelta į Alantos bažnyčią.
PAĄŽUOLIŲ KOPLYČIA
Kai kurių žinių apie Paąžuolių koplyčią yra pateikęs kun. K. Girnius knygelėje „Alanta”.
Alantai priklausė anapus Virintos upės įsikūrusi Paąžuolių koplyčia šalia Paąžuolių kaimo. Koplyčios ilgis buvo beveik 9 m, plotis – 7 m. Žmonės galėdavę melstis priešais altorių su Nukryžiuotojo paveikslu. Koplyčios nuotraukos antroje pusėje yra užrašyta: „Alantos parapijos Paąžuolių koplyčia ant Virintos kranto, mažame gojelyje, statyta 1830 metais grafo Stanislovo Siltono”. Kas buvo grafas Siltonas, nežinoma.
Dvarininko Dambrausko prašymu, Vilniaus vyskupijos koadjutorius Benediktas Klongevičius koplyčią pašventina 1830 m.
Vysk. Valančius, lankydamasis Aluntoje, koplyčioje leidžia švęsti Švč. Marijos į dangų ėmimo atlaidus. O nuo 1932 m. vysk. Paltaroko leidimu koplyčioje iškilmingai švenčiami Marijos Snieginės atlaidai.
Yra pasakojama, kad „Prieš daugelį metų, vieną rugpjūčio mėnesį, labai subjuro orai: kasdien vis vėsiau, šalčiau, pagaliau ėmė snigti. Sniego privertė daug. Pašiurpo visa gamta. Vieną rytą sniego krūvoje žmonės pamatė Šventosios Mergelės Marijos pėdą ir sušalusį paukštelį – sniegeną. Po kelių dienų negandos atlėgo. Pasakojama, kad ponas tą nepaprastą gamtos įvykį sumanė įamžinti neįprastu būdu: pastatyti koplyčią ir kasmet rugpjūčio mėn. švęsti Sniegenos atlaidus” (pagal „Vilnies” laikraščio pasakojimą).
Yra žinoma, kad 1933 m. vikaro Mykolo Banaičio rūpesčiu koplyčia suremontuojama (apdengta cinkuota skarda, perdėti langai, uždedamas bokštelis).
Socializmo laikais pamaldas koplyčioje laikyti uždrausta, paversta sandėliu. O 1965 m. tarybų valdžia koplyčią nugriauna, sienas panaudodama Molėtų poliklinikos statybai. Buvusios poliklininkos pastatas 2003 m. sudega, 2004 m. pastatomas naujas.
Dabar Paąžuoliuose koplyčios vietoje pastebimi tik akmenys ir krūmais apaugę dvarininkų kapai.